Kol dokola okolo Richtrova kolodia.
31. 3. 2016
Po celý duben bude ve Viničním altánu zpřístupněna výstava fotografií Karla Richtra Women: Scenes in the library. Autor na sebe upoutal pozornost kromě tvorby samotné také vynuceným předčasným ukončením stejnojmenné výstavy v knihovně AVČR na sklonku minulého roku.
Současnou výstavu ve Viničním altánu autor navíc obohatí některými dalšími díly, která v rámci této „putovky“ dosud prezentována nebyla.
—–
Krása zakletá v kolodiovém procesu (části z článku – převzato z:
http://www.novinky.cz/kultura/387345-krasa-zakleta-v-kolodiovem-procesu.html)
V pražské Galerii Lazarská si lze do 28. listopadu prohlédnout fotografie Karla Richtra.
Expozici nazval Zakázaná výstava, aby připomněl aféru s nedávným ukončením prezentace svých děl v pražské Knihovně Akademie věd ČR.
Azyl poté nalezl v galerii, která vystavuje obrazy a další umělecké artefakty, takže věci dostaly své pravé místo.
Aféra pominula, umělecká tvorba přetrvala. Archaický mokrý kolodiový proces dává všem vystaveným fotografiím zvláštní kouzlo zašlé krásy. Hnědočerný šerosvit evokuje staré barokní mistrovství Rembrandta či Rubense nebo známé Drtikolovy experimenty s tělem a geometrickou křivkou.
A propos Drtikol. Jeho fotografie jsou mnohem odvážnější než ty Richtrovy a veřejnost je dnes považuje za vrcholné umění, navíc velmi dobře finančně ohodnocené. Richtr nahotu spíš skrývá, než aby ji transparentně vystrkoval ven a s prvoplánovou lascivitou podtrhával erotično červenou tužkou. Spíš si tak pohrává s křivkou a se světlem, hledá jejich ideální vztah a přemýšlí nad dokonalostí finální kompozice.
Ženu chápe jako nositelku formy krásy či krásna. Má rád oblé tvary, umí s nimi pracovat a zasazovat je do interesantního prostoru. Ale ten by sám o sobě na vytvoření zajímavého obrazu nestačil. Ozvláštňuje ho totiž překvapivý detail, jako je například historizující lustr, antický sloup, prosvětlené okno či obyčejná kniha. To všechno dohromady skládá výsledný dojem.
Richtrovy fotografie nejsou sprosté či vyzývavé, jsou spíše zasněné. A hlavně, nejsou to akty v pravém slova smyslu, spíše nesmělé pokusy o pojmenování krásna jako hmatatelné esence.
—–
Pro zájemce o detaily kolodiového procesu:
http://www.digineff.cz/clanek/tvorba/s-karlem-richtrem-o-kolodiovem-procesu
Karel Richtr (* 1973) je fotograf, věnující se ve své volné tvorbě historickým fotografickým procesům, člen dokumentaristické skupiny LP5. V posledních deseti letech uspořádal řadu autorských výstav, je zastoupen ve stálé expozici Galerie Špejchar.
Realizované samostatné výstavy proběhly na těchto místech:
To pravé ořechové
Decadent Art Club
Galerie Lazarská
Kavárna Iluze cca 4x
Holešovická kavárna
Dada klub
Galerie Špejchar
Kavárna Souterrain
Tonnyho prasečák
Lali bela
Knihkupectví U Petrské věže
Společné výstavy:
KC Kaštan
Chebské dvorky
Libeňský zámek
Pozvánka se kliknutím myší na pozvánku nechá zvětšit.